Zelfredzaamheidsvaardigheden

  • Dat veters strikken wil hij maar niet onder de knie krijgen, het geeft hem nu zoveel frustratie dat hij zelfs niet meer wil gaan gymmen.
  • Fietsen dat maar niet wil lukken
  • De kleding altijd binnenstebuiten, achterstevoren of de helft vergeten
  • Altijd die beker omgooien en brood kapot smeren
  • Huiswerk dat nooit op tijd af is, verkeerde boeken in de tas, de helft van wat nodig is vergeten mee te nemen.
  • Constant afgeleid zijn tijdens de zelfverzorging, klaarmaken voor school
  • (chronische) Vermoeidheid of pijn dat elke dag zo zwaar en moeilijk maakt

Dagelijkse handelingen lijken vaak zo vanzelfsprekend maar zijn dat niet altijd. Naast moeite met de motorische handelingen kan ook het planmatige onderdeel moeite geven. Om te kunnen aankleden bijvoorbeeld moet je weten in welke volgorde de kleding aan moet, dan moet je kunnen zien wat de voorkant en achterkant is, boven-onder, binnenstebuiten, dan moet je een plan kunnen maken hoe je je lichaam moet bewegen om de armen door de mouwen te krijgen, voelen in welk gat ze moeten, waar moet je hoofd, hoe moet je je armen bewegen om het over je hoofd heen te krijgen etc. Dan moet je met je vingers het randje nog kunnen pakken om het naar beneden te trekken laat staan knopen, ritsen etc. dicht kunnen maken. Kortom op veel vlakken kan het mis gaan; motoriek, ruimtelijke oriëntatie, planning en nog veel meer.


Als we eenmaal weten waardoor het leren van de vaardigheden zo moeilijk is kunnen we gericht gaan oefenen. Dit kunnen ze dan in hun dagelijks leven gaan toepassen. Dit zorgt voor zelfstandigheid, zelfvertrouwen en groei in hun mogelijkheden.

CONTACT

Bekijk het complete aanbod

Sensorisch Informatieverwerking

of prikkelverwerking

Lees verder

Zelfredzaamheid

Lees verder

Schrijfproblematiek

Lees verder

Fijn motorisch

Lees verder

Hulpmiddel

Lees verder