Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

Ergotherapie op school

Kinderergotherapie kan een grote meerwaarde bieden op scholen. Ik kan meedenken in advisering rondom meubiliar, zit- en werkhouding maar denk ook aan workshops rondom prikkelverwerking & alertheid of schrijfvaardigheden verzorgen. Leerkrachten ondersteunen in het implementeren van adviezen op gebied van prikkelverwerking behoort ook tot de mogelijkheden. 

Kindgericht kan gedacht worden aan screening van de kleurtervaardigheden, (voorbereidend) schrijven, zelfredzaamheid, participatie in de klas, prikkelverwerking of concentratieproblemen. Sommige kinderen zijn gebaat bij aangepast meubiliar, ik kan ondersteunen in de aanvraag hiervan en de noodzakelijke rapportage verzorgen. 

In het Voortgezet Onderwijs kunnen kinderen aanlopen tegen planningsproblemen. Bijvoorbeeld het organiseren van alle verschillende vakken en het vele huiswerk. Maar ook vermoeidheidsklachten door de toenemende belasting, hoe vindt je evenwicht tussen de belasting en de belastbaarheid met de druk vanuit school, sociale activiteiten, sport en hobbies. Vaak moet ook ineens veel meer geschreven worden dan in het basisonderwijs waar meer op de chromebook, snappet of Ipad kon. Tempo niet kunnen bijhouden, slechte leesbaarheid en kramp zijn veel gehoorde klachten. 

Door Covid hebben veel leerlingen achterstanden opgelopen in het onderwijs. Kinderergotherapie kan hierbij ondersteunen. Denk weer aan schrijfproblemen maar ook kinderen die thuis bijvoorbeeld ineens veel beter presteerden doordat de prikkels in de klas wegvielen. 

Contact

Writic

Het WRITIC-assessment (Writing Readiness Inventory Tool In Context) is een meetinstrument dat vaststelt of kleuters van vijf en zes jaar startklaar zijn om te leren schrijven in groep drie.

Het WRITIC-assessment wordt afgenomen bij kinderen waarvan leerkrachten zich zorgen maken over de uitvoering van papier- en pentaken. Op basis van de uitkomst van de WRITIC-assessment ontvangt de leerkracht advies. Indien nodig kan ook kinderergotherapie gestart worden om de voorbereidende schrijfvaardigheden te verbeteren. Zo wordt bijgedragen aan het voorkomen van schrijfmoeilijkheden en de negatieve gevolgen hiervan.

Het WRITIC-assessment is een valide en betrouwbaar meetinstrument. Het WRITIC-assessment heeft een voorspellende waarde voor de schrijfvaardigheid in groep drie en draagt bij aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.

Het WRITIC-groepsprogramma is ontwikkeld voor oudste kleuters die op basis van de WRITIC nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Het programma is gericht op het stimuleren en verbeteren van de papier- en pentaken bij deze kleuters en draagt eraan bij dat ze beter voorbereid zijn op het leren schrijven in groep 3.

Dit programma vindt plaats in de klas en wordt gegeven door de kinderergotherapeut in samenwerking met de leerkracht van de kleuterklas en de ouders.

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren